Selasa, Disember 29, 2009

anak2 buah kembar yg semakin membesar..

aha..anak2 buah ned yg kembar tu da semakin mmbesar..ni ned upload pic diorang kat sini yek...





Khamis, Disember 24, 2009

kenduri kawen spupu....

last week sepupu ned kawen...syok sgt..sbb family spupu ned ni mmg rapat giler ngan family ned...jadik cam adik bradik sendiri yg kawen la..
sepupu ned ni plak mmg kamcing ngan ned dari kecik agi walaupon spupu ned lelaki.....
semoga dia berbahagia bersama isteri tercinta...
jom layan pic2 wedding die....
zaass...


tertutup mate lak abg spupu ned ni..






semoga berbahagia hingga ke anak cucu..

Khamis, Disember 17, 2009

kini ku diet kembali...

setelah sekian lame mengantoikn diri dlm aktiviti diet ni, akhirnye ned insaf jugak..haha..ned start diet balik ari isnin ari tu(14hb dec)...dan alhamdullillah da turun 1kg...cayalah..
ned wat atkins diet..kurangkan pengambilan makanan yg berkarbohidrat...
ned wat diet ni sebelom ned kawen ari tu..mmg menjadi..nk dekat 15kg berat ned turun taw dgn diet ni..ni baru nk wat balik...semoga ned berjaya la hendakNya..


gambo ni mase lagi beberapa hari nk kawen..slim habes...65kg je time..rindunye berat time ni....huhu..akan ku capai jua nnti..

SELAMAT MENYAMBUT AWAL MUHARAM 1431H

Doa akhir tahun dibaca esok selepas solat Asar (Khamis 17.12.09) dan doa awal Tahun dibaca selepas solat Maghrib (Khamis 17.12.09).

Bacaan doa akhir tahun dan doa awal tahun.


Bacaan selepas solat Asar...





Bacaan selepas solat Maghrib ..







MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.

Rabu, Disember 16, 2009

STRESS!!!!!

hari ni merupakan hari yg stress..........
rase betol2 down...
Ya Allah, berilah kekuatan pada hambaMu ini Ya Allah...

Selasa, Disember 15, 2009

ke Ulu Yam...

last week gi ulu yam ngan asben ned...tetibe je rancang nk pegi mandi...
ikutkan malas nk pegi..
tapi asben pujuk2 nk pegi...kesian lak nengok..iye la..dpt manje2 pon weekend je..huhu..
redah je la ke ulu yam...
ned tak mandi pon..rase cam malas lak nk tuko2 baju...
jadi lepak tepi je la snap2 pic asben..jadik la..

pix..pix..pix..


suke gambo ni..cumel je..nmpk kecik je asben ned...tapi sebenarnye chubby2.. ;p




termenung jap....sbb sej0k bebenor tuh...cover..ahaks..




tara!!!air cetek je...nmpk cam dalam je bile duduk dlm air tu kan..kan..




ni la muke ned skang..aduh...tembam da gue..baru insaf nk diet balik nih..urm..
(ignore je la gambo ni..malu l00r..)




peh syok2 mandi..gerak balik umah jela..sbb ptg tu asben ned nk balik johor da...kene kilija...huhuhu...xsy0o0okk la... uhuks..
smpai je umah tido la..sbb penat...disamping tu...XXXXXX...keh..keh..keh..

Khamis, Disember 10, 2009

Puisi Untuk Anak..

video

Saat kau Tertidur
Ku Pandangi Wajah mu
Masih Ingin ku Mendekapmu
Masih Ingin ku Menciummu
Sering ku Tak Sadar
Waktu Cepat Berlalu
Kini kau Telah Besar
Dan Menjadi Harapanku
Tumbuh……………
Tumbuhlah Anakku
Raihlah Semua Cita-Citamu
Berjalanlah lurus di jalan
SANG PEMBERI HIDUP
Jangan Pernah kau Ragu
Doa Ibu Tulus bersamamu
Agar Selalu Aman Di Hidupmu
Selamanya...

Rabu, Disember 09, 2009

Amalan Solat Tahajud

SATU cara paling berkesan untuk berhubung dengan Allah s.w.t ialah dengan bangun mengerjakan ibadat, khususnya sembahyang Tahajud atau sembahyang di tengah malam.Tetapi satu persoalan boleh ditimbulkan berhubung perkara ini ialah kenapa Allah meletakkan masa untuk sembahyang tahajud pada tengah malam ketika suasana sunyi, sejuk dan penuh keheningan.Jawapannya kerana Allah mahu menguji sejauh mana taatnya seseorang makhluk yang mengaku bertuhankan Allah. Sesungguhnya, bukan satu perkara mudah untuk bangun daripada tidur nyenyak pada waktu dinihari ketika orang lain sedang dibuai mimpi. Juga bukan satu perkara mudah untuk berwuduk dalam suasana dingin malam yang mencengkam dan bukan mudah untuk mengangkat takbir menghadap Allah dalam keadaan mata yang masih terkebil-kebil kepedihan. Dengan kata lain, amalan bangun bertahajud adalah perbuatan amat berat untuk dikerjakan. Keadaan tubuh yang letih dan lesu kerana sehari suntuk bekerja pada siang hari menyebabkan sesetengah orang yang tidur seperti mati. Ia amat susah untuk disedarkan walaupun puas dikejut.Matanya akan menjadi bertambah mengantuk dan tubuhnya akan menjadi bertambah penat apabila mereka tidur lewat malam kerana asyik menonton TV atau mereka melakukan kerja tambahan lain.


Keadaan sejuk dan suasana sunyi sepi di tengah malam juga menjadi faktor untuk membuatkan seseorang nyenyak tidur dan berasa keberatan untuk berhubungan dengan Allah di tengah malam. Iman yang kurang tebal akan membuat seseorang yang tidur nyenyak menarik selimutnya dengan lebih kemas lagi. Sesungguhnya ketika itu adalah masa paling nikmat untuk tidur. Namun, pada kesukaran inilah tersembunyi suatu rahsia Allah yang hanya sedikit sekali diketahui hamba-Nya. Sekalipun sembahyang Tahajud sekadar sunat, tetapi kelebihannya amat besar di sisi Allah dan tinggi nilainya. Firman Allah s.w.t bermaksud:“Dan dari malam, hendaklah engkau bertahajud (tinggalkan tidur untuk sembahyang) semoga Tuhanmu mengangkat kamu pada kedudukan yang terpuji.’ (Surah Al-Israk: Ayat 79)Ayat ini menjelaskan kepada kita betapa pentingnya sembahyang Tahajud. Ia peluang keemasan yang ditawarkan Allah kepada manusia untuk mengukuhkan hubungan mereka dengan Penciptanya. Sesungguhnya segala kesusahan dan kepayahan itu hanya dirasai mereka yang jarang atau tidak pernah melakukannya, namun bagi mereka yang biasa, ia menjadi suatu kenikmatan pula.

Bagi yang dapat menghayatinya, mereka akan berasa satu kerugian besar jika meninggalkan sembahyang Tahajud. Di waktu inilah - iaitu sepertiga malam, pintu langit akan terbuka luas untuk menerima taubat hamba Allah dan Malaikat akan membawa kendi emas untuk mengumpul air mata taubat bagi menyiram api neraka yang sedia menanti mahu membakar tubuh manusia di akhirat nanti. Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud: “Allah s.w.t sayang kepada lelaki yang bangun malam kemudian mengerjakan sembahyang dan akan membangunkan isterinya dan kalau isterinya enggan, dipercikkan air di wajahnya. Dan Allah sayangkan perempuan yang bangun malam kemudian mengerjakan sembahyang dan membangunkan suaminya dan jika suaminya enggan, dipercikkan air ke wajahnya.” (Hadis Riwayat: Abu Daud)Sesungguhnya untuk mendapat kasih sayang daripada Allah bukan sesuatu yang mudah. Allah mengasihi orang yang beriman dengan melaksanakan suruhan-Nya dan meninggalkan yang dilarang.Sembahyang Tahajud satu suruhan Allah dan oleh itu Allah menyayangi mereka yang mengerjakan sembahyang ini.Bagi manusia yang benar-benar yakin dan patuh kepada Allah tidak akan keberatan untuk bangun melakukan Tahajud di tengah malam.

Sebaliknya, orang yang lemah imannya akan berasa berat untuk menolak selimutnya walaupun berat selimutnya tidak sampai setengah kilogram.Sembahyang Tahajud sesungguhnya satu daripada sembahyang sunat yang mempunyai nilai dan kedudukan tinggi berbanding sembahyang sunat lain.Sembahyang Tahajud adalah amalan orang soleh yang sentiasa mahu mendekatkan diri kepada Allah. Amalan sembahyang Tahajud bukan hanya diamalkan umat Nabi Muhammad malah umat nabi sebelumnya.Ini bererti perintah Tahajud bukan dikhususkan kepada umat Nabi Muhammad sahaja. Saidina Umar Al-Khattab menyatakan fadilat atau kelebihan sembahyang malam dengan berkata maksudnya: “Sesiapa mengerjakan sembahyang malam (Tahajud) dengan khusyuk nescaya dianugerahkan Allah sembilan perkara, lima di dunia dan empat di akhirat. Kurniaan di dunia ialah

a. Jauh daripada segala penyakit
b. Lahir kesan takwa pada wajahnya
c. Dikasihi sekalian mukmin dan seluruh manusia
d. Percakapannya mengandungi hikmat
e. Dikurniakan kekuatan dan diberi rezeki dalam agama (halal dan diberkati).

Sementara empat perkara di akhirat ialah:
a. Dibangkitkan dari kubur dengan wajah berseri-seri
b. Dipermudahkan hisab
c. Cepat melalui Sirat al-Mustaqim – seperti kilat
d. Diserahkan suratan amalan pada hari akhirat melalui tangan kanan.

Walaupun manusia sedar ketinggian kedudukan sembahyang Tahajud, namun sedikit sekali manusia yang mengaku beragama Islam sanggup dan bersedia melakukan sembahyang ini. Bagi mereka, tidur lebih seronok dan lebih utama daripada bersembahyang.Sesungguhnya, manusia akan berlumba-lumba untuk bersembahyang Tahajud sekiranya mereka dapat merasai betapa nikmatnya melakukan amalan itu.Keheningan dan kedinginan malam seolah-olah memberi kesempatan kepada seseorang untuk merapatkan lagi jurang hubungan antara makhluk dan Khalik.Apa yang dibaca seseorang ketika bersembahyang itu seolah-olah didengar dan mendapat layanan daripada Allah Yang Maha Berkuasa. Orang yang khusyuk dalam sembahyang akan berasa hubungannya dengan Allah begitu hampir.Biasanya, permohonan seseorang untuk mendapat sesuatu itu cepat mendapat layanan apabila tidak ramai orang memohonnya.Oleh itu, mohonlah keampunan dan limpahan rahmat Allah ketika orang lain sedang tidur nyenyak. (Namun janganlah disamakan sifat makhluk itu dengan sifat Allah, biarpun sebanyak mana permohonan sesungguhnya amat mudah bagiNya)…

Berhubunglah dengan Allah ketika peluang masih ada, umur masih muda dan pintu taubat masih terbuka. Insya-Allah kita akan mendapat limpahan rahmat dan nikmat daripada-Nya.Sebaik-baik permohonan dan masa untuk berhubung dengan Allah ialah pada waktu malam. Sebab itu, kurangkanlah tidur dan banyakkanlah bersembahyang di tengah malam.

Mungkin juga anda perlu melakukan sesuatu aktiviti sebelum anda masuk tidur.. 4 Perkara Sebelum Tidur (Tafsir Haqqi)

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra :-

“Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, iaitu : -

1.Sebelum khatam Al Qur’an
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhirat,
3. Sebelum para muslim meredhai kamu
4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah


Bertanya Aisyah :
“Ya Rasulullah…. Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?”
Rasul tersenyum dan bersabda :

“Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur’an. Membacalah selawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami Semua akan memberi syafaat di hari kiamat. Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredoi kamu. Dan,perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah“

"Ya Allah...ringankan tubuh badan kami untuk bangun mengadap dan bermunajat padaMu di sepertiga malamMu